Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Förenade arabemiraten - Sida 1 av 2

Konsten att sÀlja solljus till Mellanöstern : En fallstudie om ett Svenskt Solarieföretags möjligheter till en etablering i Förenade Arabemiraten

Ur ett marknads- och kulturperspektiv, utforska vilken exportstrategi företaget Ultra Tan bör anvÀnda sig av för att öka sin försÀljning pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten.Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie dÀr vi utfört intervjuer med ett huvudföretag och andra svenska företag inom den aktuella sektorn som agerar pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten. I arbetet ingÄr huvudföretaget Ultra Tan och andra svenska hÀlso och kosmetikföretag som agerar pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten.De teoriomrÄden vÄr uppsats utgÄr ifrÄn Àr huvudsakligen tillvÀgagÄngssÀtt vid utlandsetableringar, kulturella skillnader mellan vÀsterlÀndska och muslimska lÀnder.Empirin utgör en sammanstÀllning av svaren frÄn de intervjuade företagen i frÄga, samt sekundÀr data.Vi rekommenderar Ultra Tan att ta upp kontakten med Madi international och inleda direkt försÀljning genom denna externa distributör..

Etablering av svenska företag i Förenade Arabemiraten : En multipel fallstudie

Uppsatsen behandlar Àmnet utlandsetablering och grundar sig i en multipel fallstudie vilken utförts genom intervjuer pÄ sex svenska företag som Àr etablerade i Förenade Arabemiraten. Enligt tidigare forskning finns det flera olika strategier ett företag kan anvÀnda sig av vid utlandsetablering. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka varför och hur ett antal svenska företag gÄtt till vÀga för att etablera sig i Förenade Arabemiraten, samt jÀmföra de olika tillvÀgagÄngssÀtten med teorier kopplade till utlandsetablering.Den ökade globaliseringen har fört med sig en mer homogen vÀrld dÀr allt fler företag vÀljer att expandera utanför det egna landets grÀnser. Förenade Arabemiraten har i nulÀget en av vÀrldens snabbast vÀxande ekonomier samt en stor efterfrÄgan av vÀsterlÀndska produkter. Sverige tillhör de lÀnder i Europa som har flest multinationella företag rÀknat per capita.Anledningar till varför ett antal svenska företag har etablerats i Förenade Arabemiraten Àr företagens strÀvan efter geografisk nÀrhet till kunderna, den höga tillvÀxten i landet samt landets höga efterfrÄgan av vÀsterlÀndska produkter och vÀsterlÀndskt tÀnkande.Val av etableringsstrategi har i högsta grad styrts av Förenade Arabemiratens legala system.

Etableringshinder och möjligheter i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten

Den svenska exporten till Mellanösternregionen utgör endast en liten del av den totala svenska exporten. Enligt de senaste siffrorna frÄn SCB för Är 2004, uppgick den endast till 3.3% av den totala exporten. Intresset för hela denna region har lÀnge varit svalt, och mÄnga faktorer ligger till grund för detta. Ett exempel kan vara att den politiska situationen i regionen kÀnnetecknas av instabilitet och turbulens. Vidare kan olika kulturella skillnader och en generell okunskap om regionen inverkat pÄ ett sÄdant sÀtt att svenska företag har prioriterat andra marknader.

Politisk legitimitet i en kvasidemokratisk "gÀststat": en studie av Förenade Arabemiraten

Sedan början av 1980- talet har Förenade Arabemiraten (FAE) vuxit till att bli en av vÀrldens i sÀrklass rikaste ?gÀststater?. Av statens befolkning pÄ fyra miljoner invÄnare bestÄr cirka 80 procent av gÀstmedborgare. Detta betyder att endast 20 resterande procenten fullgörs av ursprungsbefolkningen. FAE Àr en muslimsk stat vilket innebÀr att de tillÀmpar den islamiska lagen, Sharialagen som Àr direkt hÀmtad ur Koranen.

Kulturella faktorer att ta hÀnsyn till vid lansering av ny mobiltelefon i Mellanöstern

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hÀnsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket Àven Àr syftet med undersökningen. Genom att anvÀnda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrÄn dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förvÀntade konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jÀmförs med en liknande konkret modell grundad pÄ 45 intervjuer med konsumenter i de tre lÀnderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs Àven med det vÀrldsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att fÄ med företagets perspektiv om uppsatsÀmnet. Jag föreslÄr dÀrefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hÀnsyn till och ÄtgÀrder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Bankernas prestation under finanskrisen : En jÀmförelse mellan det konventionella och det islamiska banksystemet i Förenade arabemiraten

År 2008 drabbades stora delar av vĂ€rlden av en finanskris. Avstampet var de sĂ„ kallade subprimelĂ„nen, dvs. lĂ„n utan sĂ€kerhet, som gjorde att lĂ„ntagarna inte klarade av att fortsĂ€tta amortera pĂ„ sina lĂ„n. Situationen resulterade i att lĂ„ntagarna blev tvungna att sĂ€lja den belĂ„nade bostaden till ett lĂ€gre vĂ€rde Ă€n de rĂ€knat med frĂ„n början och bankerna blev belastade med kreditförluster. Detta fenomen begrĂ€nsades inte enbart till USA, utan spreds vĂ€rlden över dĂ„ banker vanligtvis opererar pĂ„ en internationell nivĂ„.

VĂ€rdeguiden- En lyckad marknadskommunikation?

År 2008 drabbades stora delar av vĂ€rlden av en finanskris. Avstampet var de sĂ„ kallade subprimelĂ„nen, dvs. lĂ„n utan sĂ€kerhet, som gjorde att lĂ„ntagarna inte klarade av att fortsĂ€tta amortera pĂ„ sina lĂ„n. Situationen resulterade i att lĂ„ntagarna blev tvungna att sĂ€lja den belĂ„nade bostaden till ett lĂ€gre vĂ€rde Ă€n de rĂ€knat med frĂ„n början och bankerna blev belastade med kreditförluster. Detta fenomen begrĂ€nsades inte enbart till USA, utan spreds vĂ€rlden över dĂ„ banker vanligtvis opererar pĂ„ en internationell nivĂ„.

LÀnsvattenmÀngd

I botten av ett fartygs maskinrum samlas vatten som Àr blandat med olja, kemikalier och andra föroreningar. Detta pumpas till lÀnsvattentanken. Det finns tvÄ alternativ för vidare hantering av lÀnsvattnet: Antingen avlÀgsnas oljan i en lÀnsvattenseparator och det renade vattnet pumpas överbord, eller lÀmnas i en hamn för destruktion. I dagslÀget Àr det okÀnt hur mycket lÀnsvatten som produceras ombord pÄ fartyg. Den hÀr studien undersöker möjliga samband mellan de fyra fartygsrelevanta variablerna bruttodrÀktighet, maskinstyrka, Älder och fartygstyp och mÀngden lÀnsvatten som produceras ombord pÄ fartyg.

"Na?r revolutionen kommer ma?ste man la?gga ifra?n sig gitarren och ta upp geva?ret? Om Chilekommitte?ns arbete under 1973-1991 utifra?n Chilebulletinen

1960-talet a?r nog den tid som ma?nga fo?rknippar med solidaritetsro?relsers uppkomst, framfo?r allt de fo?renade FNL-gruppernas. Syftet med denna uppsatsen har dock varit att fo?rso?ka bidra med kunskap till ett tidigare relativt outforskat omra?de, na?mligen solidaritetsro?relser under 1970- och 1980-talen i Sverige. Vilka mobiliseringsstrategier anva?nde sig solidaritetsro?relser av fo?r att va?cka engagemang bland ma?nniskor och pa? sa? sa?tt attrahera nya medlemmar? Fokus fo?r denna underso?kning har legat pa? Chilekommitte?n, som var verksam i Sverige mellan 1971-1991, och som huvudsakligen arbetade mot milita?rregimen i Chile tillsammans med den chilenska motsta?ndsro?relsen.

Återköp av egna aktier

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hÀnsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket Àven Àr syftet med undersökningen. Genom att anvÀnda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrÄn dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förvÀntade konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jÀmförs med en liknande konkret modell grundad pÄ 45 intervjuer med konsumenter i de tre lÀnderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs Àven med det vÀrldsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att fÄ med företagets perspektiv om uppsatsÀmnet. Jag föreslÄr dÀrefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hÀnsyn till och ÄtgÀrder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Den orena revisionsberÀttelsens pÄverkan pÄ det reviderade företaget

Eftersom intressenter visat sig anvÀnda revisionsberÀttelsen som beslutsunderlag, kan en reaktion pÄ den orena revisionsberÀttelsen innebÀra en negativ följd för företaget. DÀrmed har vi undersökt hur det reviderade företagets organisatoriska outcomespÄverkas av den orena revisionsberÀttelsen. Vidare syftar Àven studien till att förklara hur vidtagna ÄtgÀrder begrÀnsar effekten av den orena revisionsberÀttelsen. Med utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning och teori skapadesegna hypoteser. Hypoteserna menar att den orena revisionsberÀttelsen pÄverkar organisatoriska outcomes och att dessa effekter kan dÀmpas genom vidtagna ÄtgÀrder.För att realisera syftet genomfördes en dokumentstudie.

Reduktion av organiskt material med MIEXÂź

Uppsala- och Stockholmsregionerna anvÀnder MÀlaren och dess tillflöden som dricksvattenkÀllor. I MÀlaren varierar halten organiskt kol frÄn Är till Är och kan medföra problem sÄsom oönskad lukt, smak och fÀrg vid dricksvattenrening. Det kan Àven vara problem med avseende pÄ bildning av desinfektionsbiprodukter (DPB) och transport av toxiska Àmnen med dricksvattnet. I takt med den globala uppvÀrmningen kan dessutom halten av organiskt kol i MÀlarens ytvatten och dess tillflöden öka. Det medför att halten av organiskt material Àven skulle öka i vattenverkens rÄvatten och det skulle i sin tur uppstÄ svÄrigheter att hÄlla dagens grÀnsvÀrden.

Reaktiva filtermaterial för rening av rökgaskondensat frÄn
Kiruna VĂ€rmeverk: en studie i labskala

Kiruna VÀrmeverk AB producerar el och fjÀrrvÀrme till Kiruna tÀtort. Rökgasreningen i verket ger upphov till tungmetallförorenat kondensatvatten. Kondensatvattnet filtreras genom ett sandfilter före utslÀpp till recipienten Luossajoki. LÀnsstyrelsen i Norrbotten har i villkoren för gÀllande tillstÄnd Älagt Kiruna VÀrmeverk AB att vidta ÄtgÀrder för att sÀnka föroreningshalterna i det renade kondensatvattnet. Den potentiella sorptionen av tungmetaller till filtersand, masugnsslagg, torv och jÀrnoxidtÀckt olivinsand har utvÀrderats, i syfte att bedöma om materialen kan anvÀndas som filtermaterial.

Att lyckas i Förenade Arabemiraten : -En undersökande studie om standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i mat- och dryckesbranschen.

Globaliseringen av vÄr vÀrld har medfört att mÄnga företag idag verkar pÄ flera marknader över hela vÀrlden. Vid intrÀde pÄ en ny marknad i ett nytt land finns det flera saker företaget mÄste tÀnka pÄ, en av sakerna Àr vilken marknadsföringsstrategi som skall anvÀndas. Företag kan antingen vÀlja en standardiserad eller en anpassad marknadsföringsstrategi dÀr standardisering innebÀr att de anvÀnder samma strategi för samtliga marknader. Anpassad marknadsföringsstrategi innebÀr dÀremot att företaget tar hÀnsyn till de lokala omstÀndigheterna och utformar sin strategi efter detta. Syftet med denna rapport Àr att klargöra vilka faktorer som spelar roll i valet av marknads-föringsstrategi nÀr ett företag ska ta sig in pÄ en ny marknad. Genom den teoretiska undersökningen fann vi ett antal faktorer som pÄverkar valet av mark-nadsföringsstrategi. Dessa faktorer Àr produkt, kultur, preferenser, socialt/etik, lagar/politik, fysisk miljö, demografi, teknologisk & ekonomisk utveckling. Resultatet av vÄr empiriska undersökning, som Àgde rum i Dubai med tre företag inom mat- och dryckesbranschen, visade att ovanstÄende faktorer pÄverkade de undersökta företagen i deras val av strategi.

Dubai - ett framgÄngsrecept eller dÄrskap?

Det hÀr examensarbetet Àr en fallstudie som beskriverstadsutvecklingen i staden Dubai i Förenade arabemiraten.Examensarbetet syftar till att svara pÄ frÄgornaHur har Dubai stad utvecklats frÄn och med oljansupptÀckt fram till idag? och Hur ser den övergripandeplaneringen ut för Dubais framtida stadsutveckling?METOD;VÄr fallstudie Àr en sammanvÀvd redogörelse av enlitteraturstudie och egna upplevelser frÄn en studieresai Förenade arabemiraten.Litteraturstudien bestod av tre huvuddelar. I den förstadelen var syftet att fÄ grundlÀggande fakta och vi lÀstebland annat guideböcker och sÄg dokumentÀrer omDubai. I litteraturstudiens andra del fokuserade vi pÄvad som fanns vetenskapligt publicerat om Dubaisstadsutveckling fram till idag. I den tredje delen söktevi information om Dubais framtida stadsutveckling,frÀmst dokument framtagna av Dubais myndigheter.I studieresan besökte vi Dubai i tolv dagar.

1 NĂ€sta sida ->